Vorige week stelde de gemeente Heerhugowaard dat er nog dit jaar wordt begonnen met de aanleg van een opstelterrein voor treinen in Heerhugowaard. Dat opstelterrein komt op bedrijventerrein De Vaandel, langs het spoor richting Den Helder en is bedoeld voor het ‘s nachts opstellen en schoonmaken van treinen. Het moet tussen 2022 en 2024 in gebruik worden genomen.

De gemeente Heerhugowaard hoopt dat dankzij dit opstelterrein Heerhugowaard zal worden meegenomen in de plannen van ProRail voor het rijden zonder spoorboekje, oftewel het hoogfrequente spoor, wat tegen 2028 ingevoerd moet zijn. Bij spoorboekloos rijden moeten er namelijk meer treinen gaan rijden, die ook ergens moeten kunnen worden opgesteld. Het huidige opstelterrein bij Alkmaar is daar te klein voor.

Nu geeft ProRail nog aan zich wat spoorboekloos rijden betreft vooral te richten op het gebied ten zuiden van Alkmaar. Volgens de woordvoerder klopt de redenering van Heerhugowaard dat ze dankzij het nieuwe opstelterrein vanzelf bij het hoogfrequente spoor komen niet klopt. De extra treinen die dan gaan rijden hoeven immers niet allemaal elke dag bij Heerhugowaard worden opgesteld. Heerhugowaard zou eerst moeten aantonen dat er vanuit Heerhugowaard zoveel reizigers zijn dat hoogfrequent spoor de moeite waard is.

Pin It
Bekeken: 3878x
https://ee.itk.ac.id/data/