Bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden uit de omgeving van het Stationsgebied in Heerhugowaard zijn met een plan gekomen voor de verkeerssituatie rond de geplande tunnel in de Zuidtangent. De gemeente gaat het plan uitwerken en voorleggen aan diens raad. Dit meldt het NHD.

Het idee is om de kruising Zuidtangent-Stationsplein volledig te laten bestaan en uit te rusten met verkeerslichten. In het gemeentelijk ontwerp staat een doorgetrokken berm. Twee blokkades, alleen vrij voor bussen en (brom)fietsers, moeten de drukte beperken. De ene moet komen in de Umbriëllaan bij de Stationsweg, de andere op de T-splitsing Dudokweg-Stationsplein.

Die middenberm leverde veel protest op, omdat men dan vanaf de N242 via de Westtangent en de Umbiëllaan naar het station moet rijden. Dit kost tijd en zorgt voor meer verkeersdrukte op deze route. Niet bepaald veilig voor de 4.000 jongeren die hier dagelijks naar school gaan. Een blokkade zou de Umbriëllaan juist rustiger maken. Volgens de gemeente is hier liefst 18% van het verkeer 'sluipend'. Een blokkade op Beveland zal sluipverkeer aan die zijde van de Zuidtangent tegengaan en meteen de kruising Zuidtangent-Stationsplein veiliger maken.

De initiatiefnemers zijn nauw betrokken bij klankbordgroepen. Deelnemers zijn zeer te spreken over de rol van de gemeente, die alleen structureert. Er was eerst vrees dat er ook gestructureerd zou  worden.

Bekeken: 7994x