De dienstverlening in Nederlandse archiefinstellingen krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 7,9. Dat blijkt uit de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven over 2017. Het Regionaal Archief Alkmaar, dat tien gemeenten bediend van Castricum tot Texel, scoorde een 8,0 en is daar trots op.

Het Regionaal Archief in Alkmaar scoorde volgens het publiek een 7,8 voor de online dienstverlening, tegenover een landelijk gemiddelde van 7,5. De dienstverlening in de studiezaal werd op alle aspecten bovengemiddeld beoordeeld. Het eindoordeel was een 8,1, tegenover gemiddeld 7,8. Met name de openingstijden werden hoger gewaardeerd: 8,1 tegenover 7,4.

Om de dienstverlening te verbeteren, vroegen respondenten om meer digitaal beschikbare archiefstukken en een snellere verbinding met de online database. Het Regionaal Archief gaat met deze suggesties aan de slag. Meerdere respondenten gaven de behoefte aan om buiten kantooruren te worden geholpen. Er wordt gekeken of er online een chatfunctie kan worden opgezet.

Opvallend is verder nog dat het Regionaal Archief een 8,4 krijgt voor de reactiesnelheid na vragen op afstand (telefoon, e-mail of chat). Daarnaast becijferden de respondenten de activiteit van het Regionaal Archief op social media met een 8 (landelijk 7,7). Opvallend veel respondenten die social media gebruiken, volgen het archief dan ook (50% tegenover 26% landelijk).

De kwaliteitsmonitor wordt tweejaarlijks uitgevoerd door BRAIN, de Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland. Dit jaar deden er 34 instellingen mee en beantwoordden 3.600 respondenten de enquête. 188 respondenten vulden de vragenlijst in voor de Alkmaarse vestiging.
Pin It
Bekeken: 2616x
https://ee.itk.ac.id/data/